A four-semester program for graduates of a bachelor program
Prof. Matthias Maierhofer (Organ)
Prof. David Franke (Organ and Improvisation)
Stephan Kreutz (Liturgical Organ playing)
Jörg Josef Schwab (Liturgical Organ playing)
Prof. Frank Markowitsch (Choral Conducting)
Haek-Kyung Jung (Conducting of children's choirs)
Hon.-Prof. Boris Böhmann (Conducting of children's choirs)
Christoph Schäfer (Hymnology)
Andreas Liebig (Orgelstilkunde)
Hon.-Prof. Dr. Meinrad Walter (Liturgical Studies)
Prof. Dr. Reiner Marquard (Protestant Theology)
Major field lessons in Organ, Conducting, Voice, Conducting Children's Choirs (choral conducting), Theology, Ear Training, Music Theory, elective modules (essential), Musicology, Music Education, Musicians' Medicine, elective modules
Degree Plans and Study Regulations
Entrance examination for summer semester: 1 December
Entrance examination for winter semester: 1 April
Registration fee: 50 €
enrollment/registration fees and student activity fees
The application deadline is generally 1 April for each winter semester and 1 December for each summer semester. The date of receipt counts.
The examination commission selects the pieces to be performed from the applicant’s list of examination pieces. The commission may interrupt the performance of a piece at any time due to time constraints.
Assessment criteria: artistic interpretation, accurate rendering of the piece, technical ability, and a choice of pieces which corresponds to the applicant's own ability. Foreign students will also be assessed for sufficient knowledge of German.
Major field examination in organ, approx. 20 minutes
Improvisation/liturgical organ playing, approx. 10 minutes
Major field examination in conducting, approx. 40 minutes
Field-specific ear-training test
Voice or piano or historical keyboard instruments
(Please indicate which area has been selected in registering)
More information about the entrance exam:
Detailed and legally binding information can be found in the Matriculation Regulations (in German)
study and examination regulations Master Church Music
Annex to the examination regulations Master Church Music
(Start of studies before winter semester 2019/20)
Annex to the examination regulations Master Church Music
(Start of studies from winter semester 2019/20)
(1) Im Falle einer Vorprüfung im Hauptfach beträgt diese circa 10 Minuten. In diesen Fällen beträgt die Dauer der Eignungsprüfung im Hauptfach circa 15 Minuten.
(2) Im Übrigen beträgt die Dauer der Eignungsprüfung für den Studiengang Master Musik in den instrumentalen Hauptfächern sowie im Hauptfach Gesang bis zu 20 Minuten. Für die anderen Fächer siehe die jeweilige Einzelbeschreibung.
(3) Im instrumentalen Hauptfach sind in der Regel vier Werke aus vier Stilrichtungen einschließlich eines Werkes des 20./21. Jahrhunderts vorzutragen.
(4) Beurteilungskriterien sind künstlerische Phantasie, Werktreue, technisches Können, eine dem eigenen Können entsprechende Wahl der Prüfungswerke sowie das Vorhandensein einer hinreichenden Ensemblekompetenz des Studienbewerbers beziehungsweise der Studienbewerberin.
(5) Einzelheiten beziehungsweise gesonderte Bestimmungen sind im Folgenden beschrieben.
1. Orgel
a) Vortrag von Orgelwerken aus vier verschiedenen Stilrichtungen, davon eines von Johann Sebastian Bach, eines aus der Zeit der Romantik und eines, das nach 1930 entstanden ist.
b) Improvisation/ Liturgisches Orgelspiel: Drei Cantus-firmus-Bearbeitungen in verschiedener Form über ein gegebenes Kirchenlied. Dauer: circa 10 Minuten.
2. Dirigieren
Probenarbeit mit einem Hochschulensemble (Chor). Der Bewerber/die Bewerberin erhält die Aufgabe mindestens zwei Wochen vor der Prüfung. Die Dauer der Probe beträgt ca. 20 Minuten.
1. Fachspezifischer Hörtest
Vom-Blatt-Singen, Wiedergabe und Dirigat eines Rhythmus, Nachspielen/Nachsingen und Beschreiben musikalischer Strukturen (z.B. Singen eines Liedes aus dem Gedächtnis auf Solmisationssilben oder Tonnamen, Spielen einer Melodie aus dem Gedächtnis, gegebenenfalls in einer weiteren Tonart, Nachspielen eines harmonischen Verlaufs).
2. Gesang oder Klavier/Historische Tasteninstrumente
Vortrag von zwei Gesangswerken unterschiedlichen Charakters (bitte Noten für Klavierbegleitung mitbringen) oder Vortrag von zwei Klavierwerken fortgeschrittenen Schwierigkeitsgrades unterschiedlicher Epochen beziehungsweise Stile. (Im Falle von Historischen Tasteninstrumenten ist darunter ein Werk von Johann Sebastian Bach gefordert.)